Friday, March 30, 2012

Istanbul :: PART 3 ::

Di istanbul, terdapat sangat banyak masjid, ada beberapa yang mejadi keutamaan untuk dilawati. Selain Masjid Biru di Sultanahmet, antara masjid lain yang menjadi tumpuan pengunjung adalah Masjid Eyub yang terletak di Eyub. Tiada tram utk sampai kesini, so boleh ambik teksi atau bas. Kami hari tu naik tour bas yang 2 tingkat tu, anak2 yang request. So kami stop di Pierre Loti.

Sblm melawat masjid kami naik cable car ke atas Piere Loti Hill dulu. Dekat aje jarak nak ketas bukit tu, baca2 di internet dan tgk photo mcm best, tu yang nak try tu... hihi. Bg aku biasa jer, mujur pun dekat bg org yang phobia tmpat tinggi apatah lagi tergantung mcm tu kan... hihi. At least bila org tanya, ko naik cable car kat Pierre Loti, bolehlah aku jawab, "naik.., bla bla bla"... hihi. Bagi yang ada hanya a few days aja nak spend kat Istanbul ni, mungkin kena fikir twice utk ke sini sbb not so worthwhile sbb bukan typical tourist punya spot but the view over the Golden Horn mmg superb.

Teleferik tu electric cableway (cable car).

Dekat ajekan, oklah bg org phobia tmpat tinggi aka gayat macam aku nie.

Sampai atas bukit, tgk view, x kurang cantik dan menakjubkan. Punyalah ramai org ddk lepak kat cafe atas tu, kami pun tumpang lepak jugalah kejap, dah alang2 sampai kan. Minum apple tea ngan roti bulat-agak keras-berbijan gitu. Ada kawasan perkuburan yang luas di lereng bukit, yang aku sendiri tak tahu kisah so mmg tgk buta tuli ajelah.

Kalau x nak naik cable car tu pun boleh, menapak mendaki atau menurun melalui lorong anak tangga di tengah2 kawasan perkuburan di lereng bukit, of course bukan option utk org yg travel ngan anak2 mcm kami, backpacker maybe.

Lihatlah punya ramai orang, bukan ada makan apa pun, minum teh sambil sembang2 rabung, port tepi terrace penuh dah kena pulun.

Inilah Goldn Horn atau Tanduk Emas. Ada dua jambatan merentasi Golden Horn ni. Yang dekat tu Unkapani Bridge dan yang lebih jauh tu Galata Bridge. (Dua2 tanah ni still dalam Europe, nanti kita tgk jambatan yang menghubungkan Europe ngan Asia pula)

View over the Golden Horn.

Turun bukit balik ngan cable car, terus pergi melawat Masjid Eyub dan makammnya. Aku nak cerita ttg sejarah pun, ada banyak versi yang aku baca di internet. So aku mmg nanti nak cari buku yang dapat memberikan aku kepastian apakah sejarah yang sebenarnya.

Masjid Eyub.

Di dalam kawasan Masjid Eyub. Di sebelah kanan photo adalah maqam.

Satu lagi Masjid yang menjadi tumpuan adalah Masjid Sulaiman atau dlam bahasa Turki Suleymaniye Camii. Terletak agak jauh dari Sultanahmet, mungkin kena naik trem dan turun di stesen yang berhampiran dan jalan kaki atau ambik teksi. Aku nak cerita detail pun, aku x sempat nak pergi ke masjid ini (nada kesal). Mungkin terlepas pandang masa buat research smlm pergi hari tu. (sob... sob...)

No comments:

Related Posts with Thumbnails