Monday, May 31, 2010

Kuih Keria

Salam... satu lagi hari yg panasss... berkurung mcm puteri lilin ajelah... hehe... hari ni masak lauk simple2 ajer.. ikan goreng ngan ulam2an sambal belacan.... ceeee... ulam2an... mcmlah ada pegaga segala... hehe...

Jangan salah pahaammm... ikan ni bukannya hangit... hehe, kat sini tiada ikan fresh, semua frozen dan x berapa nak fresh gitu, last week ikan tenggiri ni buat masak kicap, x berapa nak laku sbb isinya yg dah liat2 sikit... so ada belen lg dlm fridge... lama ku tenung ikan nihh "apalah yg aku nak buat ngan ko ni yer" hehe.. last2 aku blend bwg putih, bwg merah, kunyit... ltk asam jawa sikit n garam sekucup rasa... perap..goreng api slow... wauuu... sedap loorrr...

Inilah ulam2an yg ku maksudkan iteww... tomato dan timun... dan daun itu namanya 'jer jer'... versi lain sikit dr yg aku buat salad tempohari... pelik sikit rasa dia... x biasa lg.. heee.. tp kena2 lah biasakan... mana nak cari ulam pegaga atau daun salam kat sini...

Inilah satu-satunya cili api kat Sudan nih.... x berapa nak pedas sgt... so budak2 nih dgn seronoknya makan sambal belacan sambil cicah timun.. nyum nyumm....

Keria dan Cek Mek Molek

Dan petang td, sblm 1kg keledek yg aku beli masa g souk hr Sabtu hari tuh tumbuh akar... haha... kelakar, my dearly hubby siap perli2 masa br balik psar tuhh.. maklummm smgt mmbeli (kan dah pandai speaking Sudan sikit2... kahkahkah... speaking apanyerr...1,2, 3 jerr....weeekkkkk) dia kata... haaaa..... jgn buat ekperimen plakk keledek tuh... eksperimen tu maksudnya... tumbuh akar menjalar segala lah kann... huhhh...

Aku rasalah kan kan... sejak2 aku kawin x pernah buat keria nih (ms sblm kawin xyah ceritalah). Kalau buat pun, tu apa tuh... cek mek molek... kan cek mek nih versi senang... x yah nak sira2... Tp aku rasa part buat gula kat keria tuh aku fail... x cantik... mayb sbb aku main letak jer aiir ngan gulanya (scale xde lorrr) tp sedaplah weehhh.... Cuak gak masa rebus keledek tuhh...berkanji airnya.. yelah ni kan keledek versi Sudan, x sama kot mcm Msia punya (anyway Msia ada tanam keledek kee... bukan import??... aku rasalah kalau Msia tu x mengimport segala mak nenek sayur-mayur tuh...lg teruk dr Sudan ni agaknya... :-P )

Opppsss berbalik ke cerita keria td.. aku amik resepi dari blog CMG...

KUIH KERIA

Bahan-Bahannya :-)


600 g keledek
1 camca teh garam
1 cawan tepung gandum + sedikit lagi tepung
1 camca teh baking powder
80 g gula pasir
1/4 cawan air

Cara membuatnya :-)
  1. Kupas keledek, potong kecil2 dan rebus dengan 1 camca teh garam hingga keledek empuk. Toskan dan lenyek hingga lumat. Masukkan 1 cawan tepung gandum dan baking powder, gaul rata hingga menjadi doh yang lembut.
  2. Jika terlalu lembut, tambah 1 - 2 camca besar tepung. Sapu tapak tangan dengan sedikit tepung. Ambil doh tadi (lebih kurang 35 g), bulat2 dan leperkan, cucuk bahagian tengahnya untuk membuat lubang. Kemaskan dan alih ke dalam loyang. Buat hingga siap.
  3. Panaskan minyak untuk goreng terendam, goreng dengan api sederhana kuih keria hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan, buat hingga siap.
  4. Alih minyak ke dalam bekas, dan dengan kuali yang sama, masukkan gula pasir dan 1/4 cawan air, masak hingga gula pekat, masukkan kuih keria tadi dan gaul rata2 hingga menyaluti kesemua kuih keria tadi.
  5. Kemudian boleh diangkat, bila sejuk kuih keria tadi akan "bersakar" dengan gula seperti gambar diatas...selamat mencuba!!
  6. CATATAN MAT GEBU :- Jumlah tepung bergantung pada jenis keledek, jika gunakan keledek kaler orange, perlu tambah tepung...

No comments:

Related Posts with Thumbnails